Jak pokonać stres w pracy i życiu osobistym

sytuacje stresowe

sytuacje stresowe

W czasach kryzysów, zawziętej konkurencji i błyskawicznego tempa życia, coraz częściej mamy do czynienia ze stresem. Każdy człowiek doświadcza stresu i w niektórych przypadkach jest on korzystny. Mobilizuje bowiem ciało do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

Natomiast długotrwały, chroniczny stres – którego coraz częściej doświadczamy – może zniszczyć naszą pracę, rodzinę i całe życie. Dlatego tak ważna jest umiejętność radzenia sobie ze stresem.

Nadmierny stres i utrzymywanie człowieka w pełnej mobilizacji, to nieuchronna droga do chorób i problemów w życiu. Zwiększa się bowiem podatność na choroby, coraz częściej dokuczają nam przeziębienia, bóle głowy, oraz problemy z trawieniem. Stres wpływa też na nasze zachowanie, gdyż wywołuje on negatywne emocje. A one, niszczą nasze stosunki z otoczeniem, przez co ludzie nie chcą z nami przebywać.

A więc, jak radzić sobie ze stresem?

Jak pisze autor książki „Zarządzanie stresem. Czyli jak radzić sobie w trudnych sytuacjach” – Mike Clayton (wyd. Samo Sedno, Edgard) – na początku warto poznać swój organizm i jego reakcje. Dobrze jest też dowiedzieć się więcej na temat stresu i jego objawów, dzięki którym możemy szybko zareagować.  Zaburzenia snu, ciągłe zmęczenie, osłabiona koncentracja to przykładowe objawy, które są niepozorne, a jednak wskazują, że coś dzieje się w naszym organizmie.

Po rozpoznaniu u siebie objawów stresu, warto poszukać jego przyczyn. Stres może mieć wiele źródeł: środowisko pracy, nadmierne obciążenie, problemy z szefem, kontakty towarzyskie,  etc. Przyglądając się każdemu obszarowi swojego życia, być może już na tym etapie poradzisz sobie ze stresem. Czasem wystarczy zmienić lub wyeliminować jakiś czynnik, który wpływał na nas negatywnie.

Dobrze jest też usprawnić każdy z tych obszarów. Przykładowo, lepsze zarządzanie czasem i wyznaczanie celów może zmniejszyć ilość godzin spędzanych nad codziennymi obowiązkami. A zaoszczędzony w ten sposób czas, można poświęcić na regenerację organizmu.

Można też zastosować jedną lub więcej technik, które obniżają stres. Czasem 20 minut poświęconych na relaksację może mieć olbrzymi wpływ na poziom stresu i naszą postawę do życia. W książce „Zarządzanie stresem” autor przedstawia wiele takich metod obniżania stresu. Jedną z nich jest Technika Aleksandra, która pozwala odprężyć ciało, poprawić postawę, wyrównać oddech i przynosi wiele innych korzyści.

Od dzisiaj postanów, że już nigdy nie pozwolisz, aby stres przejął kontrolę nad Twoim życiem! Pamiętaj, że nie możesz zmienić wiatru, ale zawsze możesz odpowiednio nastawić żagle!

Pozdrawiam,

Marcin Kijak

PS.: Zachęcam do zapoznania się z książką „Zarządzanie stresem. Czyli jak radzić sobie w trudnych sytuacjach”, autorstwa Mike Clayton, wyd. Samo Sedno. www.SamoSedno.com.pl

Sesja Bez Opresji: Jak Bezstresowo Zdawać Egzaminy

sesja bez opresji

Pobierz Darmowe Materiały Dla Studentów!

Trzech certyfikowanych trenerów, trzy indywidualne podejścia do tematu i mnóstwo doświadczenia oraz praktyki. Wszystko w postaci nagrań wideo i raportu.

Kliknij tutaj: Sesja Bez Opresji

Najważniejsza Umiejętność w Życiu Każdego Człowieka

Czy zastanawiałeś się kiedyś, która umiejętność jest Ci w życiu najbardziej potrzebna? Co pozwoli Ci osiągnąć lepsze cele? Spełnić marzenia? Zarobić lepsze pieniądze? Lepiej komunikować się z ludźmi?

Osobiście podpisuję się pod stwierdzeniem Tony Buzana, że „Najważniejszą umiejętnością każdego człowieka umiejętność uczenia się”.

Dlaczego tak jest?

Wyobraź sobie Mareczka, który ukończył studia poligraficzne i jest świetnym profesjonalistą. Jednak nie lubi (a może nie umie?) się uczyć. Pracuje przez 3 lata w zawodzie i awansuje. Jednak w czwartym i piątym roku napotyka coraz większe trudności. Otóż w branży poligraficznej następuje olbrzymi postęp technologiczny. A Marek nie potrafi za nim nadążyć. W szóstym roku jest już bezrobotny.

Co się stało? Otóż Marek nie potrafił podążać za technologią i zamiast wspinać się na drabinie sukcesu, zsunął się z niej w dół. To prawdziwa historia z mojej rodziny. Nie jest wyjątkowa, bo znam takich wiele.

Gdyby Marek potrafił się błyskawicznie przystosować do zmian, być może wkrótce miałby swoją własną firmę poligraficzną. Ale niestety system edukacji, który nastawiony jest na masową produkcję tłumu sfrustrowanych ludzi, nie potrafił nauczyć go kreatywności, zdolności szybkiego przyswajania wiedzy, czy szybkiego czytania.

Jeszcze 150 lat temu, gdy na świecie w ciągu roku wydawano mniej niż 100 publikacji naukowych a postęp technologiczny był znacznie mniejszy, standardowe metody czytania i uczenia się mogły wystarczyć. Dzisiaj, gdy co roku podwaja się ilość wiedzy a rocznie powstaje ponad 5 milionów publikacji naukowych, takie metody nie wystarczają. Jeśli chcesz zostać na bieżąco w swojej branży, musisz podnieść swoje standardy.

Jeśli chcesz opanować nowoczesne strategie uczenia się i szybkiego czytania, oraz tworzenia kreatywnych notatek to pomogę Ci to osiągnąć na najbliższym, intensywnym warsztacie „Klucz do umysłu 2,0”. Startujemy już 26.11.2011 (w Warszawie) i będziemy rozwijać swój potencjał przez kolejne 4 weekendy. Dołącz do nas!

Przeczytaj opis szkolenia >>

Oprócz technik efektywnej nauki, szybkiego czytania i map myśli, dowiesz się jak kontrolować swoje emocje (m.in. stres), jak zwiększyć koncentrację, podnieść motywację na zupełnie inny poziom i przyswajać błyskawicznie języki obce.

Zobacz opis szkolenia „Klucz do umysłu 2,0” >>

Pozdrawiam,

Marcin Kijak

 

PS.: Zostały jeszcze 2 wolne miejsca, zapisz się już teraz!


Metody Radzenia Sobie Ze Stresem: Medytacja

Medytacja pomaga uspokoić nerwy i połączyć się z Twoją prawdziwą naturą – z wnętrzem. Jest ona skutecznym przeciwieństwem reakcji „walczyć lub uciekać”. Można by powiedzieć, że organizm został uzbrojony w możliwość głębokiej relaksacji przez medytację dla zrównoważenia reakcji „walczyć lub uciekać”. Słowo medytacja być może brzmi dość mistycznie, ale staje się ono coraz bardziej popularne.

Medytacja jest wykorzystywana przez ludzi wykonujących najróżniejsze zawody, mających rozmaite cechy czy charakter. Nie musisz się wcale wspinać po górach i spotykać Dalajlamę, żeby zacząć korzystać z niesamowitych efektów, jakie daje medytacja.

Nie będą też potrzebne mnisie szaty i lata spędzone w Tybecie. Medytacja jest niezwykle prosta, a jej praktykowanie przyniesie niesamowite rezultaty. Potwierdza to niemalże każdy, kto praktykuje medytację.

Badania naukowe (wykonane m.in. przez R. K. Wallace’a i H. Bensona z Uniwersytetu Harwardzkiego, a opublikowane w 1972 roku w „Scientific American” w artykule Fizjologia medytacji) udowadniają, że… umysł w stanie medytacji staje się zrelaksowany, skoncentrowany, jest bardziej czujny i zdolny do lepszej kontroli reakcji stresowych w organizmie.

Podczas medytacji staje się on mniej aktywny w jednej części, za to pracuje wydajniej w innej. Według badań 2,5 godz. medytacji w ciągu tygodnia (na przykład po 30 min) może zredukować stres o połowę. Poprawisię Twoja odporność na niego i będziesz spokojniejszy na co dzień. Nawet 10–20 min w ciągu jednego dnia pozwoli uzyskać bardzo dobre efekty dla ciała i umysłu.

W głównej mierze medytacja to wejrzenie w głąb siebie i praca z umysłem. Często polega na uspokojeniu myśli poprzez skupienie na oddechu. Takie działanie pomaga usunąć z organizmu napięcie. Istnieje wiele technik medytacyjnych. Niektóre z nich polegają na powtarzaniu słów, nazwanych mantrami, by uwolnić się od nagromadzonych myśli. Skupienie się na mantrze pozwala doświadczyć uczucia spokoju i głębokiego relaksu.

Myśli podczas praktyki będą się dalej pojawiać, ale nie będą Cię niepokoić. Traktuj je jak obłoki, które przychodzą i odchodzą. Nie za trzymuj się na żadnej z nich ani też ich nie odpędzaj.

Skupiaj się bardziej na własnym oddechu. Badania (przeprowadzone m.in. przez dr. Jamesa W. Andersona, z University of Kentucky College of Medicine) wykazują zmiany w ciśnieniu krwi osób praktykujących medytację. Następuje relaksacja ciała, obniżenie ciśnienia, normuje się praca serca, zwalnia oddech i zmniejsza temperatura ciała.

Możesz korzystać z wielu technik medytacyjnych. Wybierz tę, która najbardziej pasuje do Twojego charakteru. Ważne jest, by w technikach znalazła się pewna powtarzalność, powodująca wejście w głębszy stan świadomości. Może to być dźwięk, słowo lub ruch. Uwolnij ciało od natłoku myśli poprzez koncentrowanie się na tej powtarzalności.

Podczas medytacji przyjmij wygodną i stabilną pozycję ciała. Możesz usiąść zarówno na podłodze, jak i na krześle. Niech będzie to miejsce, w którym czujesz się komfortowo (niektórzy potrafią medytować nawet na lotnisku). Usiądź wygodnie, skrzyżuj nogi i złącz ręce na podbrzuszu. Osoby praktykujące medytację uważają, że jest to najkorzystniejsza pozycja dla przepływu energii i powietrza w ciele. Relaksuj się i pozwól myślom na swobodny lot.

Powyższy artykuł pochodzi z książki „No Stress”, autor Rafał Kołodziej, wydawnictwo Złote Myśli.

>> Zobacz opis ebooka No Stres <<

Metody Radzenia Sobie Ze Stresem: Uśmiechnij się

Śmiech jest często uznawany za najprostsze lekarstwo na zszargane nerwy. Teoria ta ma swoje podstawy także w nauce. Podczas uśmiechu mięśnie rozluźniają się i relaksują. Śmiech powoduje uspokojenie umysłu, a także stymuluje wytwarzanie endorfin, poprawia działanie układu odpornościowego, a tym samym usprawnia obronę przeciwko stresowi.

Jak dodać więcej uśmiechu do swojego życia?

To już zależy od Ciebie: może lubisz dobry kabaret, dowcipy, filmy komediowe, a może spotkania z przyjaciółmi obfitują w dużą dawkę śmiechu. To nie jest takie ważne, co dostarcza radości, ale ważne, by uśmiechać się jak najczęściej. Nawet ten uśmiech, jaki wywołasz samodzielnie, „na siłę”, daje zdumiewające rezultaty.

Stań przed lustrem i zacznij się szeroko uśmiechać. Na początku wyda się to bardzo nienaturalne i wymuszone – nie przejmuj się tym. Zauważysz, jak po chwili robi się to coraz prostsze i swobodniejsze, a ciało staje się zrelaksowane. Spróbuj – efekty gwarantowane.

Powyższy artykuł pochodzi z książki „No Stress”, autor Rafał Kołodziej, wydawnictwo Złote Myśli.

>> Zobacz opis ebooka No Stres <<

Muzyka łagodzi obyczaje

To kolejna propozycja, która pozwoli redukować stresy dnia codziennego. Wybieraj zwłaszcza muzykę, jaką lubisz. Istnieją również specjalne ścieżki muzyczne gwarantujące relaks. Przeważnie będą to dźwięki natury lub specjalna muzyka relaksacyjna.

Na rynku powstaje coraz więcej wydawnictw specjalizujących się w tego rodzaju muzyce. Może to być także muzyka zmieniająca częstotliwość fal mózgowych i tym samym wprowadzająca w stan relaksu, szybkiego uczenia lub koncentracji.

Specjalne właściwości naukowcy odnajdują także w muzyce klasycznej. Zwłaszcza muzyka baroku wprowadza w stan relaksu i koncentracji. Niemniej nie słuchaj jej tylko dlatego, że ktoś uznał ją za sprzyjającą nauce. Jeśli czujesz, że jazz lub cokolwiek innego lepiej na Ciebie działa, to wybierz właśnie to.

Nagrania alfa

To sposób na relaks i rozładowanie napięć całego dnia już po pracy. Nagrania takie mają za zadanie wprowadzić umysł, a tym samym całe ciało, w stan relaksu. Dzieje się to poprzez słuchanie specjalnie przygotowanych nagrań zmieniających częstotliwość fal mózgowych. Podczas typowego dnia mózg pracuje na falach beta. Mózg pracuje w ten sposób, podczas wykonywania rutynowych zadań dnia codziennego.

Stan alfa powstaje, gdy częstotliwość fal mózgowych obniża się (8–13 Hz). Następuje wówczas relaks i odprężenie. Jest to podobna sytuacja, jaka zachodzi podczas medytacji, z tym że tutaj mamy do czynieniaz płytą, na której jest specjalna relaksująca muzyka.

Podczas słuchania różnych dźwięków z jednej i z drugiej słuchawki powstają dudnienia różnicowe, zmieniające częstotliwość, na jakiej działa mózg.

Powyższy artykuł pochodzi z książki „No Stress”, autor Rafał Kołodziej, wydawnictwo Złote Myśli.

>> Zobacz opis ebooka No Stres <<

Metody Radzenia Sobie Ze Stresem: Afirmacje

Afirmacje można wykorzystywać w wielu sytuacjach dnia codziennego. Nie tylko gdy problem już występuje, ale także by przygotować się na mający wystąpić stres i wytworzyć system obronny w ciele oraz wzmocnić siłę charakteru. Jeśli jesteś osobą nieśmiałą i chcesz to zmienić, afirmacje mogą Ci w tym pomóc.

Działają bardzo dobrze na umysł i pozwalają skupić się na pozytywnych aspektach życia. Jak wiadomo, sposób myślenia determinuje wszystko. Afirmacje to sugestie działające wprost na podświadomość. Dzięki nim Twoje podejście będzie się zmieniało w kierunku oczekiwanym, dokładnie w takim, w jakim zechcesz.

Pewnie zadajesz sobie pytanie: „Czy to wmawianie sobie czegoś, czego się nie posiada?”. Powiedziałbym, że jest to raczej uwierzenie w możliwości, które masz. Gdyby ktoś Ci bez przerwy powtarzał: „Jesteś rewelacyjny, jesteś taki pewny siebie”, to w końcu taki byłby dominujący styl Twoich myśli.

To, jak będziesz spoglądać na siebie w wyobraźni, w rezultacie stanie się rzeczywistością. Twój sposób myślenia zacznie się zmieniać, a tym samym zmieni się Twoje zachowanie. Zobaczysz efekty i więcej zadowolenia.

Pamiętasz jeszcze, jak umysł działa na ciało? Powtarzanie afirmacji i zmiana sposobu myślenia wpłynie na Twój sposób wyrażania się. Jeśli wyobrażasz sobie siebie jako osobę pewną siebie i zaczynasz czuć się taką osobą, to w końcu zacznie się to odzwierciedlać w Twoim życiu. Spostrzeżesz, że nagle zaczynasz chodzić pewnie, prostujesz plecy, patrzysz przed siebie, patrzysz ludziom prosto w oczy. Afirmacje nie tylko będą zwalczać stres, ale także wpłyną na samoocenę, motywację i działanie. Wykorzystaj to już dziś.

Powyższy artykuł pochodzi z książki „No Stress”, autor Rafał Kołodziej, wydawnictwo Złote Myśli.

>> Zobacz opis ebooka No Stres <<

Metody Radzenia Sobie Ze Stresem: Odwrócenie uwagi

Zalecenia dla: każdej niespodziewanej sytuacji stresowej w szkole, pracy itp.

Gdy pojawia się trudna, niespodziewana sytuacja, może ona spowodować spore napięcie. W takich chwilach potrzeba natychmiastowego remedium. Odwrócenie uwagi pozwoli Ci na chwilę uspokoić nerwy i wrócić do problemu na innym już poziomie emocji.

Gdy czujesz, że napięcie narasta, to wszelkie Twoje myśli zaczynają koncentrować się na danym problemie. Widzisz tylko tę sytuację i coraz bardziej się nią denerwujesz. Trzeba jak najszybciej przerwać ten schemat. Za przykład może posłużyć wizyta u lekarza, a tym bardziej czekanie na wyniki badań. Czujesz, że nerwy zaczynają brać górę. Ktoś z boku rozmawia o dziwnych chorobach, co powoduje jeszcze większy niepokój. Przerwij to teraz.

Wyjdź z poczekalni i zaczerpnij świeżego powietrza. Popatrz na drzewa i skup się na nich na chwilę. Gdy wrócisz do poczekalni, weź gazetkę i czytaj o rozmazanej szmince gwiazdy podczas rozdania Oscarów. To oderwanie pozwoli Ci uspokoić nerwy i nie będą one dalej narastały do niebezpiecznego poziomu. Po czujesz się w danej chwili spokojniejszy i w większym bądź mniejszym stopniu ten stan pozostanie.

Powyższy artykuł pochodzi z książki „No Stress”, autor Rafał Kołodziej, wydawnictwo Złote Myśli.

>> Zobacz opis ebooka No Stres <<

Metody Radzenia Sobie Ze Stresem: Pióro i długopis

Zalecane dla: menedżerów, studentów, uczniów, osób mających „dużo na głowie”. Pióro i długopis to prosta technika, którą możesz zastosować od zaraz. Technika ta opiera się na planowaniu i zarządzaniu czasem każdego dnia.

Przygotuj dzień wcześniej, najlepiej wieczorem, listę rzeczy do zrobienia dnia następnego. Ustal wszystko bardzo dokładnie, łącznie z przerwami w ciągu dnia, kiedy będziesz mógł odpocząć. Zaplanuj je, ponieważ potrzebujesz ich, by zregenerować siły, a tym samym mieć więcej odporności na stres.

Następnie zastanów się, co stresującego może wydarzyć się w ciągu tego dnia. Z pewnością jesteś w stanie określić, czy dane czynności będą powodowały napięcie czy też nie. Jeśli uważasz, że wystąpią trudności, przygotuj się do nich już wcześniej.

Proste techniki wizualizacyjne i oddechowe mogą Ci znacznie pomóc. Wyobraź sobie, jak bez problemów przechodzisz przez sytuacje stresowe. Zrób to najpierw w myślach, a obraz taki pozostanie w Twojej głowie i łatwiej poradzisz sobie z problemami już na żywo.

Wytwórz w głowie obraz sytuacji stresowej, następnie pomniejsz go w wyobraźni, oddal, zmień jego kolory, przesuń w bok. Zastąp obraz korzystniejszym. Wyobraź sobie, jak bez problemu radzisz sobie z sytuacją, dodaj do tego obrazu intensywne kolory, powiększ i wpraw go w mentalny ruch. Niech będzie filmem w Twojej głowie, w którym bez problemu radzisz sobie ze wszelkimi sprawami.

Gdy masz mnóstwo rzeczy na głowie, „pióro i długopis” pomoże Ci utrzymać kontrolę nad wszelkimi działaniami. W ciągu dnia wykreślaj wszystkie załatwione już sprawy i wykonane zadania. Spowoduje to, że poczujesz kontrolę nad dniem oraz da Ci to poczucie, że idziesz cały czas do przodu.

Powyższy artykuł pochodzi z książki „No Stress”, autor Rafał Kołodziej, wydawnictwo Złote Myśli.

>> Zobacz opis ebooka No Stres <<

Sytuacje Stresowe

Sytuacji powodujących stres jest mnóstwo. Skategoryzujmy je, by łatwiej było je rozpoznać i zająć się nimi.

Pierwszą kategorią są sytuacje zagrożenia życia (fizjologiczne). Zazwyczaj reagujemy na nie w poznany już sposób „walka lub ucieczka”. Drugą kategorią są sytuacje życiowe powodujące stres, takie jak śmierć małżonka, rozwód, zwolnienie z pracy, problemy finansowe.

Trzecią kategorią są zaburzenia równowagi między oczekiwaniami a możliwościami. W takich sytuacjach należy zadawać sobie odpowiednie pytania typu: „Co się dzieje?”, „Jak się czuję?”, „Co mogę zrobić?”.

Stres pojawia się, gdy dana sprawa jest ważna dla Ciebie, a Twoje możliwości w tym momencie nie pozwalają sprostać tym wymaganiom. Zaburzenie balansu może być spowodowane zbyt dużą ilością pracy, której wykonanie w danym czasie jest niemożliwe. Tak pokrótce można by skategoryzować sytuacje, w jakich występuje stres.

W praktyce nie jest to tak przejrzyste, a stres atakuje z zaskoczenia, łącząc ze sobą sprawy z różnych dziedzin. Nie pozwala obiektywnie ocenić, do czego daną sytuację zakwalifikować.

W kolejnych artykułach znajdziesz wybrane metody radzenia sobie ze stresem, a pełny wykaz w książce No Stress.

Powyższy artykuł pochodzi z książki „No Stress”, autor Rafał Kołodziej, wydawnictwo Złote Myśli.

>> Zobacz opis ebooka No Stres <<

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.